Fler företag satsar på digital marknadsföring när e-handeln ökar

Efter corona har e-handeln gått starkt framåt medan nöjesbranschen har det tuffare. I stället lägger konsumenter allt mer pengar i bygghandeln och dagligvaruhandeln, och man handlar gärna digitalt. Kan du ta hjälp av digital marknadsföring för att öka företagets försäljning?

Digital Marknadsforing EhandelDigital Marknadsforing Ehandel

Det senaste året har e-handeln vuxit starkt. Bara under det tredje kvartalet 2020 ökade e-handeln hela 39 procent och 85 procent av Sveriges befolkning handlade något på nätet under november 2020. Det är den högsta andelen som uppmätts hittills. Detta enligt E-barometern som görs av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

En orsak är förstås covid-19 och den sociala distansering som pandemin medfört, men det ligger också i linje med den digitalisering av samhället som skett under många år. Vi gör helt enkelt fler av våra inköp och ärenden digitalt och mycket tyder på att åtminstone en del av ökningen kommer att finnas kvar även efter att coronapandemin klingat av.


3 tendenser som påverkar handeln

Ändrad livsstil under pandemin har lett till nya konsumtionsmönster. Här är några tendenser som påverkat handeln:

  • Vi lägger mer pengar på våra hem: Många har arbetat hemifrån, tillbringat mycket ledig tid i hemmet och skippat semesterresan utomlands. Tiden hemma verkar ha gjort oss mer måna om hur vi bor – byggvaruhusen har haft ett riktigt uppsving och villapriserna har ökat med 13 procent under året enligt Svensk mäklarstatistik. Restaurangbranschen har haft det svårt medan dagligvaruhandeln, där vi ju handlar mat som vi ska laga och äta hemma, har ökat. Likaså hemelektronikbranschen.
  • Vi handlar produkter som ska skydda oss mot viruset: Pandemin som sådan har också gjort att nya varukategorier stärkts, som handsprit, munskydd och febernedsättande läkemedel. Efterfrågan på dessa varor har stundtals varit större än tillgången. Under våren var handspriten slutsåld på många apotek och branschen tillsammans med Läkemedelsverket beslutade att begränsa antalet förpackningar paracetamol som kunder fick köpa per köptillfälle.
  • Vi handlar mer på nätet: Till sist har pandemin också lett till att vi handlar allt mer på nätet. E-handeln med livsmedel ökade 136 procent i november 2020, enligt Svensk dagligvaruhandel. Mer e-handel ger också fler leveranser – företagen som erbjuder hemleveranser växer stort.

Digital marknadsföring allt viktigare för företag

I och med att en stor del av handeln flyttar över till försäljningskanaler på nätet tar den digitala marknadsföringen allt mer mark. Att satsa på digital marknadsföring faller sig ganska naturligt när köpprocessen också äger rum online. Det blir också viktigt att se över sökmotoroptimeringen så att kunderna hittar till butiken.

Se till att det är enkelt för kunderna att handla i nätbutiken. Det gäller allt från smarta sök- och filtreringsfunktioner så att kunderna hittar varorna de letar efter, till betalsätt och fraktalternativ. Smidiga checkout-lösningar och möjlighet att välja betalsätt kan vara avgörande för att kunden ska gå vidare med sitt köp. Att kunna välja mellan faktura, delbetalning, kort, konto, Swish och andra mobila betallösningar är ofta avgörande för vilken butik kunden i slutändan väljer. Kunder vill gärna få hem varorna innan de betalar och i och med att e-handeln ökat har också många äldre, ovana kunder börjat handla online. För dem är tryggheten viktig, att betalningsmetoden är säker och att man kan välja exempelvis faktura.

Även fysiska butiker och exempelvis bilverkstäder kan dra nytta av checkout-lösningar. Det möjliggör att kunden kan betala i mobilen, helt utan att behöva ha nära kontakt med butiks- eller verkstadspersonalen. Rent praktiskt kan det gå till så att butiken eller verkstaden sammanställer ordern och skickar en länk till kunden via sms. Kunden besöker länken, väljer betalsätt och betalar sedan på det sätt som passar.


Så har företagen anpassat sig till coronapandemin

E-handeln och digital marknadsföring har alltså växt i betydelse. Men hur överlever man som företag krisen om hela ens affärsidé går i stöpet när människor inte kan träffas och resa? Här är några goda exempel att inspireras av!

  • Ställ om till digitalt: Konserter, föreläsningar, träningspass och konferenser går ofta väldigt bra att livestreama. Om de som leder eventet dessutom kan vara på plats samtidigt i en riktig studio, med avstånd förstås, så blir känslan en annan än vid det vanliga videomötet.
  • Tillverka något som behövs: Under pandemins början när det rådde stor brist på handsprit och skyddsutrustning ställde många företag om sin produktion för att hjälpa vården. En rad frivilliginitiativ skapades också av privatpersoner som tillverkade skyddsförkläden och visir. Företag som vanligtvis tillverkar whiskey ställde om produktionen och började tillverka handsprit.
  • Ge personalen nya arbetsuppgifter: Många näringar har det svårt under pandemin och har behövt säga upp personal. Ett annat alternativ är att hyra ut personalen till andra företag som tvärtom möter en ökad efterfrågan. Ett exempel är taxichaufförer som kör ut covidtester till privatpersoner på uppdrag av Region Stockholm, ett annat att snabbutbilda flygbolagens kabinpersonal så att de kan hjälpa till i vården när allt färre reser med flyg.
  • Handla säkert i den fysiska butiken: Förutom att markera ut avstånd och påminna kunderna om att hålla distans, finns flera kreativa sätt att skapa en tryggare köpupplevelse. Exempelvis kan du erbjuda checkoutlösningar som möjliggör för kunderna att betala via mobilen, så att dina kunder kan betala utan att behöva stå nära, eller ens befinna sig inne i butiken. Låt dina kunder i närområdet beställa sina varor via sms eller mejl och leverera utanför butiken, eller leverera varorna direkt hem till kunderna.