Resurs Bank
menu

Flexibel betalning med Resurs kreditkort

Mer om kreditansökan

Mer om Resurs kreditkort

Vad krävs för att ansöka om ett Resurs kreditkort?

För att kunna ansöka om Resurs kreditkort krävs det att du har fyllt 18 år, har en fast anställning och är fri från betalningsanmärkningar och obetalda skulder samt att du är folkbokförd i Sverige.

Hur gör jag för att ansöka om ett kreditkort?

Du kan ansöka om Resurs kreditkort på vår hemsida med BankID eller ringa till vår kundservice på telefon 0771-11 22 33. Fungerar ingen av dessa alternativ så finns det även en ansökningsblankett i vårt blankettarkiv som du kan fylla i manuellt och posta som vanligt.

Kan jag ta ut kontanter med mitt kort?

Resurs kreditkort är anslutna till Mastercard och gäller över hela världen. Du kan ta ut kontanter i alla uttagsautomater, både i Sverige och utomlands. Du kan göra max tre uttag på 5 000 kr per dag och ta ut högst 15 000 kr under en sjudagarsperiod. Det tillkommer en avgift på 2,97 % av uttagsbeloppet, dock lägst 35 kr. När du tar ut pengar utomlands tillkommer även ett valutapåslag på 1,97 %

Hur kommer jag igång med kortet?

När din ansökan är godkänd skickar vi hem kortet till dig med posten. För att se din PIN-kod kan du logga in på onlinebanken med Bank-ID. Om du inte har någon e-legitimation kan du kontakta oss på 0771-112233 så skickar vi en hem en PIN-kod till dig med posten.

Hur ansöker jag om ett nytt kreditkort eller ett extrakort?

För att beställa ett nytt kort, om du exempelvis tappat det, kontaktar du vår kundservice på telefon 0771-11 22 33. Vill du skaffa ett extrakort till en familjemedlem och samla fler bonuspoäng tillsammans så kan ni beställa ett extrakort med samma kredit som ditt eget huvudkort. Det innebär en engångskostnad på 50 kr per kort och kan utfärdas till familjemedlemmar som fyllt 16 år. Kom ihåg att det är du som är kontoinnehavare som är betalningsansvarig. Du beställer enkelt ett extrakort genom att fylla i ansökningsblanketten för Extrakort och skicka den till:

Resurs Bank AB
Svarspost 205 852 11
258 00 HELSINGBORG

Hur betalar jag mina fakturor?

Med ditt kreditkort har du alltid upp till 60 dagars fri kredit och din faktura kommer månaden efter att du har gjort ditt köp.

Exempel: Alla köp som du gör i juli får du på en samlad faktura i augusti.

Det är vi på Resurs som skickar ut fakturan till dig och i regel landar den i din brevlåda runt den femtonde bankdagen i månaden. Om du valt att få dina fakturor till din digitala brevlåda Kivra, kommer fakturan runt den tionde bankdagen i månaden. Alla dina fakturor hittar du genom att logga in på onlinebanken eller i vår app.

Var hittar jag min faktura?

Du kan välja att koppla ditt konto till oss och göra betalningen direkt via onlinebanken eller Resurs app. Du kan också välja att betala fakturan direkt från din bank.

Om du har handlat på nätet via någon av våra e-handelspartners så ska du ha fått din faktura i samband med att varan du beställde skickades till dig. Fakturan skickas till den e-postadress du angav vid köpet och kommer från dinfaktura@resurs.se.

För säkerhets skull ber vi dig även att kontrollera din skräppost. Hittar du fakturan i din skräppost är det bra om du högerklickar på mailet och markerar det som "Inte skräppost" så att mail från oss kommer till din inkorg i framtiden.

Hur höjer jag min kredit?

Du kan när som helst ansöka om att höja krediten på ditt kreditkort.

Var gränsen går beror på vilket kort du har:
- Classic: upp till 30 000 kr
- Gold: upp till 150 000 kr
- Woman: upp till 150 000 kr
- World: upp till 200 000 kr

Väljer du att höja din kredit får du större svängrum i din ekonomi och kan enklare klara av oförutsedda utgifter eller ett större planerat inköp. Har du BankID kan du kontakta kundservice på 0771-11 22 33 och få hjälp att ansöka om att höja din kredit.

Vill du hellre skicka in en pappersansökan? Då fyller du i blanketten för kredithöjning och postar den till oss tillsammans med en kopia på en giltig ID-handling. Handläggningstiden är cirka en vecka.

Resurs Bank AB
Svarspost 205 852 11
258 00 HELSINGBORG

Hur spärrar jag mitt kreditkort?

För att spärra ditt kort kontaktar du kundservice på telefon 0771-11 22 33.

Vad kan jag göra i onlinebanken?

I onlinebanken kan du ta del av:
- Aktuellt saldo och bonuspoäng
- Transaktioner och avier
- Inbetalningsuppgifter (OCR- och bankgironummer)
- Registrerade kontaktuppgifter
- PIN-kod till ditt kreditkort

Du kan även:
- Göra inställningar på ditt kort
- Betala räkningar med ditt kort
- Hantera var du kan handla med kortet
- Sätta begränsningar för hur stora köp du kan göra med kortet

Kan jag utnyttja betalningsfri månad?

Har du en pågående delbetalning hos oss kan du få ett erbjudande om att utnyttja upp till två betalningsfria månader per år. När du loggat in på onlinebanken eller i vår app och står på betalningar kommer du se möjligheten att pausa en specifik betalning. Du behöver aktivera erbjudandet och det gäller för innevarande månad. Tar du en betalningsfri månad för ditt privatlån tillkommer det en avgift på 97 kronor. 
 
Har du fått erbjudandet om betalningsfri månad kan också välja att aktivera erbjudandet via SMS. Instruktionerna för detta finns i erbjudandet.

Kan jag betala av min skuld snabbare än avtalad återbetalningstid?

Du kan betala av din skuld snabbare genom att göra extra inbetalningar, precis när det passar dig. Bankgironummer och OCR-nummer hittar du om du loggar in på onlinebanken med e-legitimation eller på din senaste faktura.
 
Tänk på! När du gör en extra inbetalning förkortar detta enbart din återbetalningstid, du måste fortfarande göra en inbetalning nästkommande månad.