Just nu är det många som kontaktar oss
Just nu är det många som kontaktar oss, och väntetider kan förekomma. Om du vill undvika telefonkö, går det bra att skicka ett supportärende via onlinebanken. Du får återkoppling så snart som möjligt.
Vad är en betalningsanmärkning?
Den som inte betalar sina räkningar i tid kan få en betalningsanmärkning. Det kan i sin tur försvåra möjligheten att exempelvis få lån, bli anställd, hyra en lägenhet eller teckna ett mobilabonnemang.
Har du en skuld hos Kronofogden innebär det inte att du per automatik får en betalningsanmärkning. Det beror istället på vem du är skyldig pengar. Man skiljer mellan allmänna och enskilda mål:
Skulder till allmänna mål, det vill säga till stat eller kommun, kan lämnas direkt för indrivning till Kronofogden. Det kan till exempel gälla böter, studieskulder, obetalda skatter, TV-avgifter och underhållsstöd. Så snart skulden är registrerad i Kronofogdens register får kreditupplysningsföretagen kännedom om detta och registrerar i sin tur en betalningsanmärkning.
Skulder till enskilda mål, det vill säga till privata fordringsägare som hanterar exempelvis kontokort, hyror, och banklån, drivs inte in direkt av Kronofogden.
En betalningsanmärkning kan grundas på följande:
Kronofogden har fått ett uppdrag om att driva in pengar
Missbruk av dina personliga krediter och/eller banklån och/eller hypotekslån
Skuldsaneringsbeslut
Restförda avgifter och skatter
Utmätningsförsök
Uppgifter av det här slaget samlas in av kreditupplysningsföretag, som får dem framför allt från olika myndigheter, bland annat Kronofogden.
Denna text utgör endast allmän information och skall inte betraktas som juridisk rådgivning eller användas som sådan. Det kan förekomma att materialet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. All användning av informationen sker på användarens egen risk.
Information om Kivra
Vi har slutat att skicka fakturor via Kivra. Du hittar dina fakturor i Resurs app eller på onlinebanken.
Kontakta oss
Chatta med Sam
Vår chatbot Sam är alltid tillgänglig för att hjälpa dig med vanliga frågor – snabbt och enkelt!
Chatta med en handläggare?
För snabb och personlig hjälp är du välkommen att chatta direkt med en handläggare. Logga in på onlinebanken så hjälper vi dig gärna vidare med dina frågor eller ditt ärende.
Chattens öppettider:
Mån–fre: 08–18
Lör–sön: 10–14
Skicka meddelande
Om du behöver hjälp kan du när som helst skapa ett supportärende genom att skicka ett säkert meddelande till oss via onlinebanken. Vi svarar vanligtvis inom 1-3 arbetsdagar.
Du kan hitta och följa ditt ärende inne på onlinebanken under Mina supportärenden.
Logga in på onlinebankenApp och onlinebanken
I vår app och på onlinebanken kan du enkelt utföra majoriteten av dina ärenden. Du kan bland annat:
- Hantera dina fakturor
- Se saldon och transaktioner
- Aktivera betalningsfri månad
- Göra kortinställningar
- Spärra kort
Logga in på onlinebanken eller ladda ner Resurs app.

Blanketter och dokument
Här har vi samlat aktuella dokument, blanketter och villkor för att du enkelt ska kunna hitta det som gäller.
Till våra blanketterTrygg kundkontakt
Trygg Kundkontakt är en märkning för etiska kundkontakter i syfte att vägleda konsumenter och kunder till företag som erbjuder seriös försäljning och kundservice via telefon och digitala kanaler. Märkningen delas ut av Kontakta.se, som företräder företag och organisationer som arbetar med kundservice och försäljning via telefon och i digitala kanaler.

Telefon
Telefon: 0771-11 22 33
Öppettider telefon:
Mån–fre: 08–16
Lunchstängt: 12–13
Chatten är öppen vardagar 08–18 och helger 10–14. Kontakta oss där för snabbare hantering, vill du ändå ringa kan det förekomma längre kötid.
Telefon Ellos lån: 033-724 21 10
E-post: kundservice@resurs.se
Notera! Med hänsyn till banksekretessen och din säkerhet besvarar vi inte kontospecifika frågor via e-post. Vi rekommenderar att du loggar in på onlinebanken och skickar ett supportärende där, så hjälper vi dig vidare på ett säkert sätt.