Resurs fakturor och våra betalningsalternativ

Har du frågor kring din faktura? Vi ger svar på vanliga frågor.

Frågor & svar om Resurs faktura

Betala som det passar dig

Delbetala ditt köp

Med våra kreditkort och butikskort kan du delbetala ditt köp, vilket ger dig större frihet och du väljer själv hur du vill lägga upp din betalning. Ibland är budgeten tajt och då kan du betala bitvis.

  • Välj mellan en rad olika delbetalningsalternativ
  • Räntefri kredit i upp till 60 dagar
  • Möjlighet till större köp

Handla först, betala sen

Vissa månader är utgifterna större än andra. Då kan det vara skönt att ha möjlighet att betala senare, när det passar dig.

Handlar du med Resurs kreditkort eller med ett av våra butikskort har du upp till 60 dagar på dig att betala din faktura som kommer månaden efter ditt inköp. Det innebär att du hinner få minst en månadslön innan senaste betaldatumet infaller.

Välja hur du vill betala

Betala med vår app

I vår app kan du enkelt betala och få översikt över dina konton och kort. Här hittar du dina transaktioner, kan se din senaste faktura och saldot på ditt lån. Vid frågor kan du chatta med vår kundservice eller hitta svar bland våra vanligaste frågor.

iOS

Android

Betala med mobilen

Vill du kunna betala med mobilen? Då kan du koppla ditt Mastercard från Resurs till Apple eller Google Pay och betala tryggt, smidigt och kontaktlöst överallt. Med ett Resurskort i din mobil har du alltid en trygg och säker buffert nära till hands.

Kom igång med Apple Pay

Kom igång med Google Pay

Ansök om kredit

Är du trött på växande köer? då kan du förbereda ditt köp via mobilen och få besked om kredit direkt. Du väljer själv hur du vill lägga upp din betalning när du får din första faktura. Har du frågor kan du alltid höra med butikspersonalen.

Mer om kreditansökan

Butikskort och partners

Vi samarbetar med en mängd stora varumärken och hjälper dem ta fram flexibla betalningsalternativ för att göra det enklare och roligare för dig att handla. När du handlar hos någon av våra partners kan du välja att delbetala och få upp till 24 månaders räntefri delbetalning eller betala direkt via banken med kort eller swish.

Hittar du inte kortet du letar efter? Kolla in våra vanliga frågor & svar eller hör av dig till oss på 0771-11 22 33.

Frågor om Resurs faktura

Du kan välja att koppla ditt konto till oss och göra betalningen direkt via Mina Sidor eller appen. Du kan också välja att betala fakturan direkt från din bank.

Om du har handlat på nätet via någon av våra e-handelspartners så ska du ha fått din faktura i samband med att varan du beställde skickades till dig. Fakturan skickas till den e-postadress du angav vid köpet och kommer från dinfaktura@resurs.se.

För säkerhets skull ber vi dig även att kontrollera din skräppost. Hittar du fakturan i din skräppost är det bra om du högerklickar på mailet och markerar det som "Inte skräppost" så att mail från oss kommer till din inkorg i framtiden.


Ditt OCR-nummer hittar du på Mina sidor, i vår app eller på din senaste faktura. 

Inne på Mina Sidor klickar du in på Önskar konto och under Du har 1 faktura för nuvarande period klickar du på Läs mer för att se dina inbetalningsuppgifter.

I appen klickar du på Mitt Resurs. Därefter klickar du på Önskar konto och sedan på Fakturor. Då får du fram en lista med dina 12 senaste fakturor. Klicka på den senaste fakturan så ser du att ditt OCR-nummer står på första sidan och på ditt inbetalningskort. 


Har du ett privatlån eller en pågående delbetalning hos oss kan du få ett erbjudande om att utnyttja upp till två betalningsfria månader per år. När du loggat in på Mina Sidor eller i vår app och står på betalningar kommer du se möjligheten att pausa en specifik betalning. Du behöver aktivera erbjudandet och det gäller för innevarande månad. Tar du en betalningsfri månad för ditt privatlån tillkommer det en avgift på 97 kronor. 
 
Har du fått erbjudandet om betalningsfri månad kan också välja att aktivera erbjudandet via SMS. Instruktionerna för detta finns i erbjudandet.


Du kan betala av din skuld snabbare genom att göra extra inbetalningar, precis när det passar dig. Bankgironummer och OCR-nummer hittar du om du loggar in på Mina sidor med e-legitimation eller på din senaste faktura.
 
Tänk på! När du gör en extra inbetalning förkortar detta enbart din återbetalningstid, du måste fortfarande göra en inbetalning nästkommande månad.


Det kan bero på olika orsaker. Oftast handlar det om att det har tillkommit en avgift kopplad till din delbetalning. Nedan följer några exempel som du kan kontrollera:

- Det är månad två på din delbetalning, då tillkommer oftast uppläggningsavgiften och gör att månadskostnaden ökar tillfälligt. Nästa månad återgår beloppet till tidigare summa. 

- Om din inbetalning från föregående månad inte kommit in i tid till oss så har vi inte kunnat ha med den när vi räknade ut din månadskostnad. Du kan kontrollera om din inbetalning kommit in och till rätt konto på Mina Sidor. Har inbetalningen kommit så kan du räkna av det inbetalda beloppet från det som du ska betala den här månanden.

- Betalade du rätt belopp föregående månad? Kontrollera vilket belopp du betalade och hur föregående månads faktura såg ut på Mina Sidor. Har du betalt ett för lågt belopp kan du fått en restskuld du behöver betala i kapp för att vara i fas med din aktuella betalningsplan. 

- Du har aktiverat betalförsäkringen för din delbetalning. Om du föregående månad erbjöds att teckna vår betalförsäkring så kan du ha använt det OCR-nummer som aktiverat försäkringen och då läggs premien på din månadskostnad.

Om inget av alternativen stämmer för dig är du välkommen att kontakta vår kundservice på 0771-11 22 33 så hjälper vi dig.


Om du inte har tillräckligt med pengar på ditt konto kommer vi försöka dra pengar ytterligare två gånger följande bankdagar. Har du inte haft täckning på ditt konto under dessa tre försök kan det medföra förseningsavgifter och du får hem en pappersavi som du behöver betala manuellt månaden efter. Denna avi avser två månadsaviseringar, alltså ska två månadsbelopp betalas. Autogirot kommer sedan i nästkommande månad att automatiskt dra pengar igen.


Resurs samarbetar med flera butiker och e-handlare. Om du får fakturan från oss är det för att du har valt ett betalsätt som vi tillhandahåller. Valet gjorde du i samband med köpet.


Din faktura finns alltid tillgänglig på Mina Sidor och i appen någon dag efter att du gjort köpet hos någon av våra e-handelspartners. Fakturan skickas också via mail till den e-postadress som du uppgav vid köptillfället och kommer då från adressen dinfaktura@resurs.se.

Du kan välja att koppla ditt konto till oss och göra betalningen direkt via Mina Sidor eller appen. Du kan också välja att betala fakturan direkt från din bank.


Fakturorna skickas till tryckeriet den 2:a varje ny månad så om du inte hunnit betala till dess kommer din inbetalning att synas först på nästa månads faktura. Så om du betalt din faktura den andre eller senare så ser du din inbetalning först på nästa faktura. 

Exempel: Gör du en inbetalning den 2 maj redovisas den på fakturan i juni månad.

Du kan alltid logga in på Mina Sidor för att kontrollera att vi mottagit din inbetalning.


Om du har betalt din faktura på annat sätt än via betalfunktionen på Mina sidor eller i appen (till exempel via din internetbank) så kan vi tyvärr inte matcha din inbetalning mot fakturan som syns på Mina sidor eller i appen.

Gäller din inbetalning en delbetalning eller ett privatlån hos oss kan du se din inbetalning bland dina transaktioner för det specifika kontonumret på Mina sidor eller i appen och på så sätt få bekräftelse att vi mottagit din betalning. Tänk på att det kan dröja upp till tre bankdagar från det att pengarna lämnat ditt konto innan de landat hos oss.


Om du har handlat på nätet via någon av våra e-handelspartners så ska du ha fått din faktura i samband med att varan du beställde skickades till dig. Fakturan skickas till den e-postadress du angav vid köpet och kommer från dinfaktura@resurs.se.

För säkerhets skull ber vi dig att kontrollera din skräppost. Hittar du fakturan i din skräppost är bra om du högerklickar på mailet och markerar det som "Inte skräppost" så att mail från oss kommer till din inkorg i framtiden.

Hittar du fortfarande inte din faktura i din inkorg så finns den alltid tillgänglig på Mina Sidor och i appen någon dag efter att du gjort köpet hos någon av våra e-handelspartners. Du kan även betala fakturan direkt genom att logga in på Mina Sidor eller i appen.  


Om du inte betalar i tid eller betalar mindre än det som vi har aviserat dig för du en förseningsavgift. Skulle du missa att betala två månader i rad får du ytterligare en förseningsavgift och du får även en påminnelseavgift eftersom vi skickar ut ytterligare brev för att säkerställa att du fått din betalinformation. Vilka avgifter som gäller för dig står i villkoren för den produkten du har hos oss.