Resurs tar täten och höjer sparräntan till 1,30%

Resurs Bank höjer inlåningsräntan för sina rörliga sparkonton med 0,55 procentenheter till 1,30%. Resurs är först ut med att erbjuda privatpersoner och företag en ränta på hela 1,30% på ett vanligt sparkonto. Räntehöjningen gäller från 1 september 2022.

- Sparande är en viktig del för en vardagsekonomi i balans och hos Resurs ska det vara attraktivt, enkelt och tryggt att spara. Med en rejäl räntehöjning till 1,30% har vi ett mycket bra erbjudande på marknaden, säger Nils Carlsson, vd, Resurs Bank.

Privatpersoner kan enkelt och digitalt ansöka om att öppna ett rörligt sparkonto på Resurs’ hemsida. De rörliga kontona har ränta från första kronan, ingen bindningstid, inga avgifter, obegränsat med fria uttag och omfattas av den statliga insättningsgarantin*.

Mer information om Resurs’ rörliga sparkonto finns på https://www.resursbank.se/spara-pengar/oppna-sparkonto

* Information om statliga insättningsgarantin

Kontot omfattas av den statliga insättningsgarantin enligt beslut av Riksgälden.

Varje kontohavare har rätt till ersättning för sin sammanlagda kontobehållning i banken med ett belopp om högst 1 050 000 kronor. Utöver detta belopp kan kontohavare enligt lag under vissa förutsättningar få ersättning för vissa insättningar som hänförs till särskilt angivna händelser, t.ex. försäljning av privatbostad, med högst 5 miljoner kronor.

Riksgälden betalar ut ersättningen inom 7 arbetsdagar från den dag banken försattes i konkurs eller Finansinspektionen beslutade att garantin ska träda in.

MER INFORMATION
Nils Carlsson, CEO,
nils.carlsson@resurs.se, +46 766 44 77 00

OM RESURS BANK

Resurs är en ledande nordisk bank med enenkel filosofi: Vi vill skapa balans i människors vardagsekonomi.På den grunden bygger vi erbjudandenoch tjänster inom lån, sparande ochbetalningar för butik och e-handel som utgår från människors liv och vardag, ochsom skapar långsiktiga värden för vårakunder. Och för samhället.Idaghar vi en kundbas på drygt 6 miljoner privatkunder och 625 anställda i Norden.

25 augusti 2022