Just nu är det många som kontaktar oss
Just nu är det många som kontaktar oss, och väntetider kan förekomma. Om du vill undvika telefonkö, går det bra att skicka ett supportärende via onlinebanken. Du får återkoppling så snart som möjligt.
Vad är amortering?
Amortering innebär avbetalning av ett lån. Hur mycket du vill eller kan betala för ditt lån varje månad avgör du när du väljer återbetalningstid. Större lån kräver i regel längre amorteringstid. En soffa kan t.ex. betalas av på några månader medan avbetalning för en bil kan ta 3-5 år.
Månadsfakturan på ditt lån inkluderar såväl ränta som avgifter samt själva amorteringen på lånet.
De två vanligaste typerna av amortering är:
Annuitet
Annuitetslån bygger på att du vid varje tillfälle betalar ett fast månadsbelopp. I takt med att skulden betalas av minskar andelen ränta och amorteringsdelen ökar, på så vis håller sig den totala månadskostnaden jämn. Jämfört med rak amortering blir räntan något högre i början av återbetalningstiden medan andelen amortering är lägre. Med ett annuitetslån har du på så sätt en konstant månadsbelopp varje månad tills lånet är slutbetalt. Vi använder den här amorteringsmodellen på våra blancolån.
Rak amortering
Rak amortering är den vanligaste sorten. Den innebär att du amorterar lika mycket av lånet varje månad. I takt med att skulden minskar, minskar även räntan – därmed blir den totala månadskostnaden lägre med tiden.
Information om Kivra
Vi har slutat att skicka fakturor via Kivra. Du hittar dina fakturor i Resurs app eller på onlinebanken.
Kontakta oss
Chatta med Sam
Vår chatbot Sam är alltid tillgänglig för att hjälpa dig med vanliga frågor – snabbt och enkelt!
Chatta med en handläggare?
För snabb och personlig hjälp är du välkommen att chatta direkt med en handläggare. Logga in på onlinebanken så hjälper vi dig gärna vidare med dina frågor eller ditt ärende.
Chattens öppettider:
Mån–fre: 08–18
Lör–sön: 10–14
Skicka meddelande
Om du behöver hjälp kan du när som helst skapa ett supportärende genom att skicka ett säkert meddelande till oss via onlinebanken. Vi svarar vanligtvis inom 1-3 arbetsdagar.
Du kan hitta och följa ditt ärende inne på onlinebanken under Mina supportärenden.
Logga in på onlinebankenApp och onlinebanken
I vår app och på onlinebanken kan du enkelt utföra majoriteten av dina ärenden. Du kan bland annat:
- Hantera dina fakturor
- Se saldon och transaktioner
- Aktivera betalningsfri månad
- Göra kortinställningar
- Spärra kort
Logga in på onlinebanken eller ladda ner Resurs app.

Blanketter och dokument
Här har vi samlat aktuella dokument, blanketter och villkor för att du enkelt ska kunna hitta det som gäller.
Till våra blanketterTrygg kundkontakt
Trygg Kundkontakt är en märkning för etiska kundkontakter i syfte att vägleda konsumenter och kunder till företag som erbjuder seriös försäljning och kundservice via telefon och digitala kanaler. Märkningen delas ut av Kontakta.se, som företräder företag och organisationer som arbetar med kundservice och försäljning via telefon och i digitala kanaler.

Telefon
Telefon: 0771-11 22 33
Öppettider telefon:
Mån–fre: 08–16
Lunchstängt: 12–13
Chatten är öppen vardagar 08–18 och helger 10–14. Kontakta oss där för snabbare hantering, vill du ändå ringa kan det förekomma längre kötid.
Telefon Ellos lån: 033-724 21 10
E-post: kundservice@resurs.se
Notera! Med hänsyn till banksekretessen och din säkerhet besvarar vi inte kontospecifika frågor via e-post. Vi rekommenderar att du loggar in på onlinebanken och skickar ett supportärende där, så hjälper vi dig vidare på ett säkert sätt.