4 av 10 privatlån används för att investera för framtiden

Resurs Bank publicerar idag Resurs Consumer Report 2021 som handlar om konsumenternas syn på privatlån och konsumentkrediter. Rapporten bygger på en konsumentundersökning av Kantar Sifo och visar bland annat att 39 procent av privatlånen har tagits för att göra en livsinvestering.

Enligt undersökningen har ungefär var tredje svenska konsument tagit ett privatlån senaste två åren. 39 procent har tagit lånet för att göra en livsinvestering som att finansiera en utbildning, ta körkort, köpa en bostad eller renovera och investera i hemmet. 36 procent av privatlånen används för att betala tillbaka andra lån och mindre än var tredje lån, 28 procent, används för att konsumera eller resa.

- Möjligheten för privatpersoner att ta lån eller nyttja krediter är grundläggande för ett väl fungerande samhälle och en hållbar privatekonomi. Det är intressant att mer än var tredje privatlån används för livsinvesteringar som att renovera sitt hem eller ta den utbildning man har drömt om. Förhoppningsvis kan det bidra till att nyansera bilden av privatlån, säger Nils Carlsson, CEO Resurs Bank.

9 av 10 konsumenter ser tydliga fördelar med delbetalning

Resurs Consumer Report beskriver också hur konsumenterna upplever konsumtionskrediter i form av köp via faktura och delbetalning. Andelen nöjda konsumenter som valt delbetalning är hög och 9 av 10 ser fördelar med att dela upp betalningen. 37 procent anger att delbetalning gett dem möjlighet att köpa en produkt av hög kvalitet, 28 procent anger att de har kunnat hantera en oväntad kostnad och 19 procent anger att de har kunnat investera i något långsiktigt.

- Delbetalning är ett viktigt betalningssätt som ger en rad fördelar för konsumenterna men också för samhället i stort eftersom det kan bidra till mer hållbar konsumtion när konsumenterna kan handla bättre kvalitet och mer långsiktigt, säger Nils Carlsson, CEO Resurs Bank.

Resurs Consumer Report 2021 – 10 insikter om privatlån och konsumentkrediter går att ladda ner på Resurs Banks hemsida.

Fakta: Resurs nordiska konsumentundersökning
Resurs Consumer Report bygger på en konsumentundersökning genomförd i samarbete med Kantar Sifo. Underlaget i rapporten är enkätintervjuer med konsumenter i Sverige, Norge, Finland och Danmark. 1000 enkätintervjuer har genomförts i varje land. Undersökningen har resulterat i insikter om de nordiska konsumenternas syn på privatlån och konsumentkrediter som ska bidra till att branschen kan anpassa sina tjänster, utveckla ansvarsfulla affärer och öka branschens samlade kunskap.

Nils Carlsson, CEO, nils.carlsson@resurs.se, +46 766 44 77 00

OM RESURS BANK
Resurs är en nordisk nischbank med ledande betal- och finansieringslösningar för handeln och dess kunder. Vi hjälper företag och privatpersoner att låna, spara och betala. Med över 40 års erfarenhet av handel, gör vi det snabbt, enkelt och tryggt att handla, både online och i butik. Vi sätter kundupplevelsen i fokus och arbetar för att få det roliga att hända och det svåra att kännas enklare. Idag har vi en kundbas på cirka 6 miljoner privatkunder. Vid utgången av det första halvåret 2021 uppgick antalet anställda till 666 personer och låneboken till 31,1 miljarder SEK. När det i denna rapport skrivs koncernen avses Resurs Bank-koncernen.