Lagen om penningtvätt
Åtgärder mot penningtvätt
För att förhindra att banker utnyttjas för penningtvätt och terrorismfinansiering har regler införts i nästan hela världen. De svenska reglerna grundar sig på EU:s fjärde och femte penningtvättsdirektiv som innebär att alla finansiella företag inom EU är skyldiga att förhindra penningtvätt. Lagen omfattar även företag och yrkesutövare utanför den finansiella sektorn såsom revisorer, advokater, fastighetsmäklare, spelbolag med flera.
Därför måste vi ställa frågor
Vi måste göra en bedömning av risken att utnyttjas för penningtvätt och terrorismfinansiering. Lagen ställer höga krav på att vi har god kunskap om våra kunder och kundernas bankaffärer. Vi måste förstå syftet med affärsförhållandet och även med kundens olika transaktioner. Den information vi tar del av behandlas konfidentiellt och omfattas av banksekretessen och EU:s Dataskyddsförordning (2016/679), på engelska kallad General Data Protection Regulation (GDPR).
Syftet med transaktionen
När du vill göra ett köp, en inbetalning eller annan transaktion måste du svara på frågor och identifiera dig när vi efterfrågar det. Det kan gälla transaktioner som uppfattas som ovanliga eller som vi inte förstår bakgrunden till. Vi är då skyldiga att fråga dig om syftet med transaktionen, var pengarna kommer ifrån och vad de ska användas till etc.
I vissa fall kan vi även behöva se avtal, kvitton, fakturor eller andra handlingar som styrker din förklaring.Exempel på underlag vi kan komma att behöva inhämta från dig som kund är vidimerad kopia på ID-handling, kontoutdrag, kvittot från en försäljning (exempelvis bilförsäljning, fond- eller aktieförsäljning), etc.
Du som är ny kund hos oss
Vi är skyldig att kontrollera och verifiera identiteten hos dig som vill bli ny kund, till exempel när du vill öppna konto eller ansöka om en kredit. För att kunna utföra begärda tjänster kan vi behöva ställa ytterligare frågor för att få mer kunskap om dig.
Du som redan är kund hos oss
Även om du redan är kund måste du på begäran kunna identifiera dig, svara på frågor och lämna kompletterande uppgifter. Det kan till exempel gälla när du vill genomföra en transaktion eller ha en ny tjänst.
Personer i politiskt utsatt ställning
Banken måste känna till om du är en PEP, det vill säga om du har eller har haft viktiga funktioner i en stat eller i en internationell organisation. Banken måste också veta vilka kunder som är familjemedlemmar och kända medarbetare till en PEP.
Läs mer om PEP hos Bankföreningen
Företagskunder
Du som företräder ett företag måste kunna identifiera dig och visa att du har rätt att företräda företaget. Dessutom måste banken kontrollera vem eller vilka som, själva eller tillsammans med närstående, äger mer än 25 procent av företaget och om någon har ett bestämmande inflytande över företaget. Du måste också vara beredd att svara på frågor om företagets verksamhet, dess omsättning och hur man kommer att utnyttja bankens tjänster.
Vad händer om du inte svarar?
Om vi saknar uppgifter som anses vara nödvändiga för tillräcklig kundkännedom eller om du t.ex. inte kan identifiera dig eller lämna en tillfredsställande förklaring till varför du vill få en viss tjänst utförd kan vi inte fortsätta tillhandahålla vissa banktjänster. I våra allmänna villkor kan du läsa mer om när en sådan begränsning och uppsägning kan bli aktuell. Det är därför viktigt att du, snarast möjligt, besvarar våra frågor och skickar in eventuella efterfrågade underlag.