Resurs Bank Bokslutskommuniké januari-december 2022

Under det sista halvåret kan vi summera en stark avslutning med god tillväxt. Utvecklingen av det molnbaserade kärnbankssystemet går enligt plan. Med andra ord så fortsatte transformationsresan med hög intensitet, precis som tidigare under 2022. Nils Carlsson, VD Resurs Bank AB

1 juli – 31 december 2022*
·     Utlåning till allmänheten ökade med 12% och uppgick till 37 187 MSEK, en ökning i lokal valuta med 8%.
·     Rörelsens intäkter ökade med 9% till 1 662 MSEK.
·     K/I före kreditförluster uppgick till 40,6% (41,4%).
·     Resultat före kreditförluster ökade med 10% till 987 MSEK.
·     Föregående år påverkades positivt till följd av upplösningen av den extra kreditförlustreserveringen som gjordes vid pandemins start om 73 MSEK.
·     Kreditförlustnivån exklusive engångsposter uppgick till 2,4% (2,1%), inklusive upplösningen av pandemireserven var nivån föregående år 1,7%.
·     Rörelseresultatet var stabilt och uppgick till 554 MSEK, inklusive upplösningen av pandemireserven föregående år minskade resultatet med 11%.

1 januari – 31 december 2022*
·     Utlåning till allmänheten ökade med 12% och uppgick till 37 187 MSEK, en ökning i lokal valuta med 8%.
·     Rörelsens intäkter ökade med 4% till 3 204 MSEK.
·     2022 innehöll en engångskostnad om 50 MSEK till följd av Finansinspektionens beslutade sanktionsavgift. Föregående år påverkades också av en engångspost om 73 MSEK till följd av upplösningen av den extra kreditförlustreserveringen som gjordes vid pandemins start, samt en justering av skatteberäkningen vilket innebar 49 MSEK i minskad skattekostnad.
·     K/I före kreditförluster uppgick till 41,0% (41,3%), inklusive engångsposter till 42,6%.
·     Resultat före kreditförluster ökade med 4% till 1 889 MSEK, inklusive sanktionsavgiften var ökningen 1%.
·     Kreditförlustnivån uppgick till 2,2% (2,2%), inklusive engångsposter föregående år 2,0%.
·     Rörelseresultatet ökade med 1% till 1 100 MSEK, inklusive engångsposter
var minskningen 10%.

* Vissa nyckeltal som anges i denna rapport är inte upprättade i enlighet med IFRS eller kapitaltäckningsregelverket, d.v.s. alternativa nyckeltal. Beräkningar och avstämning mot information i de finansiella rapporterna av dessa nyckeltal återfinns på hemsidan under Finansiella rapporter. Definitioner av nyckeltal återfinns i rapporten på sidan 32.