NCR bekräftar kreditrating BBB, stabila utsikter för Resurs Bank

Resurs Bank har idag erhållit en uppdatering från kreditratingbolaget Nordic Credit Rating. Kreditbetyget BBB bekräftas med stabila utsikter.

Sedan maj 2019 har NCR följt Resurs Bank, hela tiden med en investment grade rating. I april 2021 uppgraderades betyget från BBB- till BBB, stabila utsikter och idag har NCR bekräftat betyget. NCR menar att Resurs Banks goda lönsamhet tillsammans med en god tillgång till finansieringsmöjligheter bland annat ligger till grund för beslutet. Vidare skriver NCR att deras positiva syn på sektorn i sin helhet ligger kvar. NCR kommenterar också att bankens stabila ställning och goda lönsamhet gör bolaget uthålligt även vid turbulenta tider.

– Vår strategi är att aktivt arbeta med olika finansieringskällor och bibehålla en långsiktigt diversifierad finansiering. Precis som NCR uttrycker i sin rapport så har vi god tillgång till finansiering och likviditet, säger Sofie Tarring Lindell, CFO & Head of IR på Resurs Holding.

Sofie Tarring Lindell, CFO & Head of IR, sofie.tarringlindell@resurs.se, +46 73 644 33 95

OM RESURS BANK
Resurs är en nordisk nischbank med ledande betal- och finansieringslösningar för handeln och dess kunder. Vi hjälper företag och privatpersoner att låna, spara och betala. Med över 40 års erfarenhet av handel, gör vi det snabbt, enkelt och tryggt att handla, både online och i butik. Vi sätter kundupplevelsen i fokus och arbetar för att få det roliga att hända och det svåra att kännas enklare. Idag har vi en kundbas på drygt 6 miljoner privatkunder och 615 anställda i Norden.