Resurs Bank Delårsrapport januari-juni 2022

”Under det första halvåret har det varit hög aktivitet på alla våra marknader. Låneboken ökade med 11 procent jämfört med föregående år och vi hade en god tillväxt i båda våra segment. Under det första halvåret har vi förlängt vårt partnerskap med Ellos Group AB och förvärvat Hemma Sverige AB:s verksamhet och plattform för gröna lån till energiinvesteringar i hemmet.”  Nils Carlsson, VD Resurs Bank AB

januari – 30 juni 2022*

• Utlåning till allmänheten ökade med 11% och uppgick till 34 565 MSEK, en ökning i lokal valuta med 8%.
  • Rörelsens intäkter minskade med 1% till 1 542 MSEK
  • Halvåret innehöll en engångskostnad om 50 MSEK till följd av Finansinspektionens beslutade sanktionsavgift.
  • K/I före kreditförluster uppgick till 41,5% (41,2%), inklusive sanktionsavgiften till 44,8%.
  • Kreditförlustnivån förbättrades och uppgick till 2,1% (2,4%)
  • Rörelseresultatet ökade med 1% till 546 MSEK, inklusive sanktionsavgiften var minskningen 8%.

Denna information är sådan information som Resurs Bank AB är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och norska Verdipapirhandelloven § 5-12. Informationen lämnades för offentliggörande den 21 juli 2022 kl. 07:30 CEST.

Nils Carlsson, CEO, nils.carlsson@resurs.se, +46 766 44 77 00
Sofie Tarring Lindell, CFO & Head of IR, sofie.tarringlindell@resurs.se, +46 73 644 33 95

Om Resurs Bank:
Resurs är en ledande nordisk bank med en enkel filosofi: Vi vill skapa balans i människors vardagsekonomi. På den grunden bygger vi erbjudanden och tjänster inom lån, sparande och betalningar för butik och e-handel som utgår från människors liv och vardag, och som skapar långsiktiga värden för våra kunder. Och för samhället. Idag har vi en kundbas på cirka 6 miljoner privatkunder och 625 antal anställda i Norden. När det i denna rapport skrivs koncernen avses Resurs Bank-koncernen.

* Vissa nyckeltal som anges i detta avsnitt är inte upprättade i enlighet med IFRS eller kapitaltäckningsregelverket, d.v.s. alternativa nyckeltal. Beräkningar och avstämning mot information i de finansiella rapporterna av dessa nyckeltal återfinns på hemsidan under Finansiell Information. Definitioner av nyckeltal återfinns på sidan 31. I detta avsnitt refererar förändring och jämförelsesiffror till samma period föregående år.

21 juli 2022