Låneskydd
Teckna låneskydd
Låneskydd är en försäkring som står för räntekostnad och amortering i upp till ett år om du exempelvis skulle bli arbetslös eller sjukskriven. Skyddet kostar 0,6 % av lånebeloppet, som minst 9 kr och som mest 247 kr.
Med vårt låneskydd kan du få ersättning i upp till 12 månader om du drabbas av:
- Ofrivillig arbetslöshet
- Sjukskrivning
- Sjukhusvistelse
- Dödsfall till följd av olycka
Du kan teckna låneskydd i samband med att du ansöker om ett lån. Vill du teckna i efterhand är du som alltid välkommen att ringa vår kundservice på 033-724 21 10.
Vem kan teckna ett låneskydd?
Du som har ett Ellos Privatlån kan teckna låneskydd under förutsättning att du:
- Inte är inlagd på sjukhus
- Är fullt arbetsför
- Har en tillsvidareanställning sedan minst sju månader och inte har kännedom om varsel eller uppsägning
- Är ansluten till a-kassa och inskriven hos Försäkringskassan
Du kan inte teckna låneskydd om du får sjukpenning, sjukersättning, a-kassa eller aktivitetsersättning.
Försäkringsgivare Försäkringsgivare är Solid Försäkring AB, Box 22151, 250 23 Helsingborg med organisationsnummer 516401-8482. Solid står under Finansinspektionens tillsyn.
Försäkringsförmedlare Försäkringsförmedlare är Resurs Bank AB, Box 22209, 250 24 Helsingborg med organisationsnummer 516401-0208. Resurs Bank är registrerad försäkringsförmedlare i försäkringsförmedlarregistret som hålls tillgängligt hos Bolagsverket. Resurs Bank står i egenskap av försäkringsförmedlare under tillsyn av Finansinspektionen.
Frågor & svar
För att låna av oss måste du ha fyllt 20 år och inte ha betalningsanmärkningar. Du behöver också ha en inkomst på minst 140 000 kr/år för lån mindre än 50 000 kr och för lån från 50 000 kr är kravet minst 240 000kr/år. Lånet kan inte användas till att köpa bostad, och inte heller till kontantinsats för bostadsköp.
Du ansöker smidigast med BankID. Du kan också kontakta oss på telefon 033-724 21 10, vardagar kl. 8.00-18.00. Har du inte tillgång till BankID så kan du ansöka via blankett som finns under blanketter på sidan för kundservice.
Om du gör en onlineansökan får du besked direkt på skärmen om ditt lån är beviljat. Ansöker du via telefon får du besked av den handläggare du pratar med.
Det är viktigt att du betalar i tid för att undvika påminnelse- och förseningsavgifter, och förfallodag är alltid sista bankdagen i månaden. Det innebär att betalningen ska vara hos oss senast den dagen. Om du betalar via autogiro dras beloppet den sista bankdagen i månaden. Tänk på att det är viktigt att du har tillräckligt med pengar på kontot, annars blir debiterad påminnelse- och förseningsavgifter.
Du kan se på fakturan när du har möjlighet att utnyttja betalningsfri månad. För att aktivera en betalningsfri månad, gör något av följande: Ring oss på 033-724 21 10 Sms:a på 0730-12 20 51 - skriv PAUSA och ditt lånenummer. Du måste sms:a från det mobilnummer som du har registrerat hos oss. Ditt lånenummer hittar du på fakturan.
Under förutsättning att inbetalning sker enligt lånevillkoren finns det möjlighet att höja ditt lån. Om du vill höja ditt lån så ansöker du om det du vill höja lånet till , alltså ditt befintliga lån + önskad höjning. En ny kreditupplysning tas.
Blanketter och information
Privatlån
Allmänna villkor för privatlån
Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation
Fullständiga villkor Ellos Privatlån (gäller t.o.m. 31 december 2014)*
Nya allmänna villkor för Ellos Privatlån(gäller från 1 januari 2015)*
*Till kunder som tagit lån före 1 november 2014