Din säkerhet är viktig för oss på Resurs
Resurs arbetar hela tiden för att göra ditt besök hos oss så säkert och tryggt som möjligt. Här kan du ta del av de regler och förordningar som vi som bank behöver förhålla oss till. Läs om hur Resurs behandlar dina personuppgifter, banksekretess, vilka cookies vi använder och andra ansvarsområden. Du kan även lämna eventuella synpunkter.
GDPR
Dataskyddsförordningen, som på engelska heter General Data Protection Regulation "GDPR”, innehåller bland annat regler för hur vi som verksamhet får lov att behandla personuppgifter och vilka rättigheter du har, vars uppgifter blir behandlade. Nedan kan du läsa mer om Resurs personuppgiftsbehandling.
PSD2
Sedan den 1 maj 2018 gäller Betaltjänstlagen, PSD2, i Sverige. Lagen omfattar nya typer av tjänster för att betala och att få kontoinformation. Konsumentskyddet har stärkts, och ambitionen är att underlätta gränsöverskridande betalningar och andra finansiella tjänster inom EU. Ta del av nya regler vid betalningar.
Banksekretess
Alla banker i Sverige omfattas av Banksekretess. Det innebär att vi på Resurs inte kan lämna ut uppgifter om dig till någon annan. Banksekretessen är reglerad i lag och gäller alla uppgifter, skriftliga såväl som muntliga. Vi får inte heller uppge om du är kund hos oss eller ej. Därför ber vi dig att vara noga med att identifiera dig korrekt i din kontakt med banken.
Cookies
I vår cookie policy berättar vi om olika former av spårningstekniker som används när du besöker våra digitala kanaler, vilket innebär en lokal lagring av data på din enhet eller som innebär att vi får begränsad tillgång till lokal information. Ofta kallas detta gemensamt för cookies, men förutom cookies finns det flera olika former av tjänster och verktyg som vi använder när du besöker våra digitala kanaler.
Du kan läsa mer om våra olika cookies, vad detta betyder för dig som användare och de val du kan göra avseende cookies.
Hur du blockerar och/eller tar bort cookies
Du kan, på vår sida som beskriver vår cookie policy, när som helst gå in och ändra dina inställningar. Söker du information om hur du tar bort lagrade cookies så finner du det i webbläsarens hjälpfunktion.
Ansvar gällande känslig information
Resurs har ett ansvar att skydda dina personuppgifter, samtidigt ber vi dig som kund att skydda dina handlingar.
Vårt ansvar
Hos Resurs behandlas alla kunduppgifter och transaktioner på sådant sätt att inte någon obehörig kan ta del av uppgifterna. Vi har ett ständigt pågående säkerhetsarbete, där vi implementerar och övervakar säkerhetsprogramvara av olika slag.
Våra informationssäkerhetsexperter arbetar dagligen med att övervaka system och tjänster. De håller sig väl informerade om utvecklingen i vår omvärld, och arbetar aktivt med att förebygga eventuella incidenter.
En stor del av deras arbete går också ut på att informera och utbilda våra medarbetare i säkerhetsfrågor. Det är viktigt att hela vår organisation har en hög kunskap och medvetenhet i säkerhetsfrågor, så att vi är trygga och kunniga i vårt möte med dig som kund.
Ditt ansvar
För att undvika att känslig informationen hamnar i fel händer ber vi dig som kund att alltid skydda dina handlingar, att inte lämna ut din PIN-kod och att vara noga med hur du förvarar dina kort.
Det finns bedragare som försöker komma åt personlig information, som exempelvis kortnummer eller koder, genom att utge sig för att vara någon annan när de tar kontakt via telefon, e-post eller på sociala medier. Resurs kontakter aldrig dig via e-post eller telefon för att uppmana dig att lämna ut personliga uppgifter!
Vi ber dig också att vara uppmärksam på så kallade bluffmail, där bedragare försöker få dig att besöka en webbplats som smittar din dator med ett program som lyssnar av och samlar in information. De använder sig ofta av kända företag och deras logotypes för att skapa trovärdighet, men dessa mail kan ibland avslöjas av ett dåligt språk. Tips för att handla säkrare i butik och online:
- Svara aldrig på skräpmail, falska virusvarningar eller liknande
- Öppna inte bilagor som följer med e-post från okända avsändare
- Lämna aldrig ut personliga uppgifter till någon annan, och speciellt inte över Internet
- Skriv inte ned eller förvara din PIN-kod tillsammans med kortet
- Lämna inte ditt kort utan uppsikt i offentliga miljöer
- Svara inte på konstiga frågor per telefon från okända personer
- Lämna aldrig ut personliga koder via telefon
Whistleblowing - Rapportera misstänkta förseelser
Att arbeta inom bank innebär ett stort ansvar. Resurs trovärdighet och framgångar bygger på att varje beslut som tas utgår från Bankens värderingar och etiska standarder.
Det är viktigt för Resurs att missförhållande och beteende som strider mot Bankens etiska standarder upptäcks och anmäls. Om missförhållanden upptäcks tidigt har Resurs större möjligheter att begränsa skadan, vilket inte bara är viktigt för företaget utan också för anställda och övriga intressenter. Om medarbetare eller andra personer misstänker missförhållanden eller uppmärksammar beteende som kan vara oetiska eller olagliga är det viktigt att iakttagelserna rapporteras. Sådant som kan rapporteras är bland annat mutor, korruption, straffbara handlingar, missförhållanden och överträdelser eller andra handlingar som strider om EU-rätt eller nationella lagar och regelverk.
Det går att rapportera ett ärende anonymt via Resurs digitala tjänst, antingen skriftligen via ett formulär eller muntligen via telefon. Det är också möjligt att mejla till whistleblowing@resurs.se.
Du kan också rapportera missförhållandena externt till behöriga myndigheter eller till EU:s institutioner. Följ länkarna för att få mer information om hur du kan rapportera externt i Sverige, Danmark och Finland.
Styrelsen har utsett Riskkontrollfunktionen till att vara den oberoende funktion som hanterar visselblåsarärenden.
Om du känner dig trygg uppmuntras du att rapportera öppet genom att lämna namn och kontaktuppgifter, eftersom det underlättar utredningen. Oavsett hur rapporteringen sker så hanteras alla rapporter och meddelande strikt konfidentiellt och med största varsamhet. Du riskerar inte att drabbas av negativ särbehandling eller repressalier på grund av att du rapporterar.
Generella klagomål eller andra problem avseende personliga ärenden hänvisas till Resurs kundsidor.
Därför ställer vi frågor om dig
Alla banker som är verksamma i Sverige behöver ha kännedom om sina kunder. För att uppfylla lagkraven är Resurs skyldiga att regelbundet samla in och uppdatera den information vi har om dig. Vi ställer frågor till alla kunder för att skydda dig som kund, och oss som bank, från att utnyttjas för brottslig verksamhet.
Kundkännedom omfattar även uppgifter om hur du tänker använda våra tjänster/produkter och informationen som samlas in används för att bedöma vilka transaktioner banken kan förvänta sig av varje kund. All kundinformation behandlas konfidentiellt och omfattas av banksekretessen.
Åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism
Resurs måste bedöma om det finns en risk att banken används för penningtvätt eller terroristfinansiering. Lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism innebär att vi som bank måste bedöma risken för att användas för penningtvätt och försöka förhindra finansiering av terrorism. Vi måste därför ha god kunskap om dig som kund och dina affärer.
Det är förbjudet att göra affärer med personer eller organisationer som finns på EU:s sanktionslistor. Vi är därför också skyldiga att göra kontroller mot officiella register över individer och organisationer som myndigheter anser vara kopplade till terroristaktiviteter.
Så påverkas du som kund
Förutom att Resurs ställer frågor för att få kännedom om dig som kund, är det också obligatoriskt att legitimera sig. Legitimationskravet gäller även vid vissa löpande transaktioner. När det gäller juridiska personer, exempelvis företag och föreningar, måste vi kontrollera vem som är den verklige huvudmannen. Den juridiska personens företrädare måste legitimera sig och Resurs behöver även ställa frågor om ägarförhållanden.
Resurs måste följa särskilda regler vid affärer med personer i politiskt utsatt ställning, så kallad PEP (Politically Exposed Person). PEP är en person som har/haft en viktig offentlig funktion i en stat eller internationell organisation. Positionen utgör en risk för att utnyttjas för bl.a. mutbrott. Banken måste därför vidta skärpta åtgärder och få godkännande från en särskild beslutsfattare i banken innan affärer kan göras. Reglerna för PEP gäller även för personens familj och kända medarbetare.
Här hittar du mer information om penningtvätt från Bankföreningen
Banksäkerhet för våra kunder
Resurs arbetar fortlöpande med att trygga säkerheten efter de olika behov kunder, ägare, anställda och andra intressenter har. Särskilt fokus läggs på bankens infrastruktur som t.ex. funktionsskydd, dataskydd, datakvalitetsskydd och egendomsskydd för banken och de funktioner, produkter och tjänster som banken erbjuder. Banken har t.ex. interna system för säker informationsdelning och kontroll utförs regelbundet av externa revisorer. Bankens kunder är också en viktig kontrollfunktion. Därför är det viktigt att du som kund lämnar dina synpunkter till oss om du upptäcker något som banken kan förbättra.
Det är också viktigt för oss på Resurs att alla kunduppgifter och transaktioner behandlas på sådant sätt att inte någon obehörig kan ta del av uppgifterna. Både vi som bank och du som kund ansvarar för att sådan information hanteras på ett sådant sätt att det inte äventyrar den egna säkerheten. Var noga med att identifiera dig korrekt i din kontakt med banken och att skydda dina handlingar.
Inspelningar
När du ringer till vår kundservice eller mottar ett säljsamtal, kan samtalet komma att spelas in. Det här gör vi för att utbilda våra medarbetare, affärsutveckling, samt för regelefterlevnad och dokumentationsändamål. De inspelade samtalen lagras som längst tre månader. Kundservicesamtal transkriberas och sparas i 396 dagar från inspelningstillfället.
Klagomål
Vi värdesätter dina synpunkter på vår verksamhet och ber dig att i första hand kontakta vår kundtjänst. Om du är missnöjd med Resurs försäkringsförmedling kan du vända dig till den som förmedlat försäkringen eller till klagomålsansvarig på banken. Kontakta klagomålsansvarig via e-post: klagomalsansvarig@resurs.se eller skicka ditt klagomål till:
Klagomålsansvarig, Resurs Bank AB
Box 222 09
250 24 Helsingborg
Du kan även vid tvist vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden eller allmän domstol för prövning.
Blanketter
Vi har samlat alla våra villkor och blanketter som rör Resurs erbjudanden om produkter och tjänster.
Resurs Open Banking
Vi tror på innovation och samarbete som gör att vi växer tillsammans med våra kunder, partners och samhället i stort. Är du utvecklare och intresserad av att bygga innovativa tjänster och hitta nya vägar tillsammans med oss? Välkommen att läsa mer om Resurs Open Banking och ta del av våra API:er.