PSD2
TjÀnster som regleras i lagen
Lagen reglerar tvÄ olika slags tjÀnster. Om du inte vill anvÀnda dig av dessa tjÀnster kan du fortsÀtta att utföra dina bankÀrenden som vanligt och berörs inte av de nya lagbestÀmmelserna om tredjepartsaktörer.
TjÀnster för att genomföra betalningar
TjÀnster för att initiera en betalning kan tillhandahÄllas av andra Àn den bank som du har konto hos. En e-nÀthandlare kan exempelvis erbjuda dig att göra betalningen via en sÄ kallad tredjepartsaktör, som lÀgger upp (initierar) betalningen frÄn ditt konto i banken.
Om du vÀljer att betala via en sÄdan tjÀnst godkÀnner du i betalningsögonblicket att tredjepartsaktören fÄr tillgÄng till ditt konto i banken för att lÀgga upp (initiera) betalningen. Betalningen genomförs sedan av din bank.
Har du frÄgor om dina betaltjÀnster? VÀnligen kontakta vÄr kundservice.
TjÀnster för att samla kontoinformation
Det finns ocksÄ tredjepartsaktörer som pÄ internet eller i en app samlar in och sammanstÀller information frÄn bankkunders konton. Med en sÄdan tjÀnst kan du vÀlja att via en tredjepartsaktör fÄ en sammanstÀlld information om dina konton i en eller flera banker.
Om du vill anvÀnda en tredjepartsaktör för att betala eller för att fÄ kontoinformation ingÄr du avtal direkt med denna. Enligt den nya lagen krÀvs alltid ditt medgivande till att anvÀnda tjÀnsten. Om du har godkÀnt att anvÀnda en tredjepartsaktör lÀmnar din bank ut din kontoinformation till detta företag. Du bör vara medveten om att din bank inte har nÄgon kontroll över hur informationen anvÀnds hos tredjepartsaktören.
Nya regler vid betalningar
Den 14 september 2019 trÀder Àndringar av betaltjÀnstlagen i kraft som innebÀr höjda sÀkerhetskrav vid vissa typer av betalningar, bland annat för att minska risken för bedrÀgerier. Kraven kan pÄverka hur du betalar eftersom det ofta kommer krÀvas en sÄ kallad stark kundautentisering.
Vad det hÀr innebÀr för dig:
â Den största förĂ€ndringen kommer vara i onlinemiljö, vid till exempel betalning, registrering av dina kortuppgifter pĂ„ hemsidor, i appar med mera. DĂ€r kommer det inte alltid vara möjligt att endast ange dina kortuppgifter, utan du kommer behöva göra nĂ„got ytterligare för att visa att du Ă€r du.
â Du kommer oftare att bli ombedd att ange din PIN-kod till kortet vid betalning i butiksterminal. â Du kommer fortfarande kunna betala kontaktlöst (blippa) med ditt kort i en butiksterminal men du kan oftare bli ombedd att ange din PIN-kod vid betalningen.
â Kortbetalning dĂ€r du tidigare skrivit under ett kvitto och legitimerat dig sjĂ€lv (till exempel för att du inte kommer ihĂ„g din kod), kan framöver komma att nekas och krĂ€va att du anger din PIN-kod.
De viktigaste förÀndringarna:
â NĂ€r du vill handla i butik eller online kan du framöver behöva visa vem du Ă€r med till exempel Mobilt BankID, Freja eID eller PIN-kod.
â NĂ€r du vill handla med kort i butik kommer du framöver oftare behöva ange din PIN-kod till kortet. Om du inte kommer ihĂ„g din PIN-kod, kontakta oss och bestĂ€ll en ny.
â I de fall en butik, gĂ€ller bĂ„de vanliga butiker och onlinebutiker, inte följer de nya reglerna kan en betalning komma att nekas.
Vad behöver du göra/förbereda:
â Var sĂ€ker pĂ„ att du kan din PIN-kod till kortet.
â Om du handlar pĂ„ internet se till att du har tillgĂ„ng till Mobilt BankID eller Freja eID
Dessa betalningar omfattas enligt huvudregeln av kravet pÄ stark kundautentisering:
â Betalningar pĂ„ internet inom EU/EES.
â Betalning i butik inom EU/EES. â Betalning inom EU/EES med Mobila enheter/Klockor, ring m.m. (Apple Pay, Samsung Pay, Google Pay med mera).
Var Àven fortsÀttningsvis uppmÀrksam pÄ:
â Se till att vi och dina andra banker alltid har aktuella kontaktuppgifter till dig, som telefonnummer, e-postadress med mera.
â Precis som tidigare gĂ€ller det att se upp för bedrĂ€geriförsök. Om nĂ„gon annan uppmanar dig att logga in pĂ„ en Internet- eller Mobilbank och ber dig anvĂ€nda sĂ€kerhetsdosa, Mobilt BankID eller Freja eID â avstĂ„! LĂ€mna aldrig ut kort eller uppgifter om ditt kort till nĂ„gon annan, till exempel PIN-kod, kortnummer, CVC/ CVV-kod eller de koder som genereras av din kortlĂ€sare eller sĂ€kerhetsdosa. Detta oavsett hur trovĂ€rdig kontakten verkar vara. Kontakta alltid oss om du Ă€r osĂ€ker.
Vad Àr stark kundautentisering?
NÀr banken fÄr ett betalningsuppdrag Àr det viktigt att veta vem som lÀmnar uppdraget. Den kontrollen sker genom en autentisering/identifiering som visar att du Àr du. Stark kundautentisering Àr nÀr autentiseringen bygger pÄ en teknik med flera komponenter som Àr fristÄende frÄn varandra, vilket innebÀr ett extra skydd mot obehöriga transaktioner. Ett konkret exempel pÄ en sÄdan autentisering Àr signering med Mobilt BankID eller Freja ID som krÀver att du skriver in ett lösenord eller identifierar dig med fingeravtryck pÄ en telefon som Àr knuten till dig sjÀlv. Den 14 september 2019 trÀder Àndringar av betaltjÀnstlagen i kraft som innebÀr höjda sÀkerhetskrav vid vissa typer av betalningar inom EU/EES. Detta sker primÀrt för att minska risken för bedrÀgerier och kan pÄverka hur du som kund gör dina betalningar eftersom det i mÄnga fall kommer krÀvas att betalningen sker med sÄ kallad stark kundautentisering.
Felaktig betalning eller obehörig transaktion
Om en betalning blivit felaktigt genomförd eller om en obehörig transaktion gjorts frÄn ditt konto ska du reklamera felet till banken, Àven om du anvÀnt dig av en tjÀnst för initiering av betalningen frÄn en tredjepartsaktör. Om du har rÀtt till ersÀttning eller rÀttelse kommer du att fÄ det av banken Àven i dessa fall.
Med den nya lagen har din sjÀlvrisk vid obehöriga transaktioner sÀnkts frÄn 1200 kr till 400 kr.
Ansvar vid oaktsamhet
Om en obehörig transaktion har kunnat genomföras till följd av att du varit grovt oaktsam mot villkoren för hur du ska hantera ditt kort eller annat betalningsinstrument Ă€r ditt ansvar för den obehöriga transaktionen högst 12000 kr. Du ansvarar för hela den obehöriga transaktionen om du hanterat ditt kort eller annat betalningsinstrument pĂ„ ett enligt lagen âsĂ€rskilt klandervĂ€rt sĂ€ttâ.
Ă terbetalning
Om du har anmÀlt en obehörig transaktion kommer banken att utreda och Äterbetala beloppet sÄ fort som möjligt. I vissa fall betalar banken tillbaka beloppet trots att bankens utredning av transaktionen inte Àr fÀrdig. Om utredningen sedan visar att du inte hade rÀtt att fÄ tillbaka hela beloppet fÄr banken dra det belopp du inte haft rÀtt till frÄn ditt konto.
Prepaid eller presentkort
PSD2 reglerar inte prepaid eller presentkort utan endast köpet av dem, som dÄ sker via pin/chip via terminal. Vid frÄgor vÀnligen kontakta presentkort@resurs.se
BegrÀnsat nÀtverk
Resurs bedriver verksamhet med partners som gÄr under benÀmning betalningsinstrument inom begrÀnsat nÀtverk. Med undantag för vissa bestÀmmelser om obehöriga transaktioner gÀller reglerna frÄn PSD2 inte denna verksamhet.
TillstÄnd
För att en tredjepartsaktör ska fÄ tillhandahÄlla tjÀnster för att genomföra betalningar eller ge kontoinformation genom att fÄ tillgÄng till dina bankkonton krÀver den nya BetaltjÀnstlagen att företaget har tillstÄnd av, eller registrerats hos, Finansinspektionen eller en motsvarande myndighet inom EU/EES.
Dina rÀttigheter nÀr du gör betalningar i Europa
EU-kommissionen har tagit fram en broschyr som förklarar dina rÀttigheter nÀr du gör betalningar i Europa. HÀr framgÄr det bland annat att dina elektroniska betalningar blir bÄde billigare, enklare och sÀkrare genom EU:s regler.
SÄhÀr fungerar det:
- Du kan göra betalningar i hela Europa (EU, Island, Norge och Liechtenstein) lika smidigt och sÀkert som i ditt eget land.
- SÀljaren fÄr inte ta ut extra avgifter nÀr du betalar med ett kort som utfÀrdats i EU.
- Reglerna omfattar alla typer av elektroniska betalningar (t.ex. överföringar, autogiro och kortbetalningar).
- Alla som Àr lagligen bosatta i ett europeiskt land har rÀtt till ett bankkonto för elektroniska betalningar (betalkonto).